Sunday, October 11, 2009

Johdatus LeMilliin

 Tehtävä:
Luo tunnus ja kirjaudu LeMilliin tai Wikiopistoon ja osallistu jollakin tavoin: voit luoda pienen oppiresurssin, parannella jotakin löytämääsi tai antaa palautetta olemassaolevista materiaaleista LeMillin tai Wikiopiston tarjoamilla välineillä. Kirjoita blogiin kuvaus kokemuksesta ja sen haasteista.

Viikko alkoi osallistumalla maanantaina Webinaariin, jossa esiteltiin LeMill-nettiyhteisöä. Webinaari pidettiin ConnectPron avulla. Tilanne oli ensimmäinen, jolloin olin tekemisissä ConnectPron kanssa, joten en ole hyvin perillä kaikista sen mahdollisuuksista, mutta itse asiassa näin toteutettuna alusta oli minulle aikamoinen pettymys. Seuraan lähes viikottain UStream TV:ssä Digg-yhteisöön liittyvää The Drill Down lähetystä, ja siinä näkee huomattavasti paremmin puhujat, joita ConnectPro:ssa näki vain pienestä ikkunasta. Pitäisi kaiketi harjoitella ConnectPron käyttöä pienillä ryhmillä vaikkapa koulussa, jotta näkisi sen edut.

LeMill yhteisöön olin liittynyt jo aikanaan nettiurani alussa, en edes tiedä milloin. Profiiliani en ollut kuitenkaan täydentänyt, sen tein vasta tänään. Viikko on ollut todella kiireellinen koeviikon alkamisen vuoksi ja lisäksi vielä MAOLin päivät lauantaina veivät koko työpäivän.

Annetuista tehtävistä olen tehnyt yhden sisältöosion Calcudoku, jossa esitellään uutta matemaattista Sudokun kaltaista ristikkoa. Sisältöä aion soveltaa opetuksessani seuraavassa jaksossa. Toivottavasti myös muut matikanopettajat löytävät sen. Sikäli mielenkiintoinen juttu, että vastaavaa en ole aikaisemmin tehnyt suomeksi. On mielenkiintoista kuinka haastavaa suomentaminen on, kun termejä ei virallisesti kukaan ole ennen suomentanut. Osion kirjoittaminen oli käytännössä hankalampaa kuin aikaisemmin tekemissäni alustoissa. Teksti lisättiin väleihin Add text box -toiminnolla ja kaksi lisäämääni Flash-objektia toiminnolla embed. Lopuksi kaikki boxit pantiin oikeaan järjestykseen.


Liityin myös ryhmään Sosiaalinen media opetuksessa, johon oli jo tehty kolmisenkymmentä juttua eri nettipalveluista. Yhtenä tehtävänä oli parannella tai kommentoida jo olemassaolevaa materiaalia. Tässä kohdassa minuun iski paniikki. Mukana oli yhteisöjä, jotka tunnen paremmin kuin omat taskuni, mutta ajatus, että muokkaisin tai lisäilisin TOISEN tekemää tekstiä ei nyt vaan onnistu... Silti olen tehnyt vastaavaa kansainvälisissä yhteisöissä ilman ongelmia. Suomalainen kasvatus ja luonne iski niin täysillä, etten voi kuin ihmetellä...

Täytyy palata asiaan uudestaan pienen pähkäilyn jälkeen. Liekö tämä peruja kouluajoilta, jolloin äidinkielen opettajani teilasi minut toivottoman tylsäksi. Selkeä itsetutkiskelun paikka kuitenkin.

1 comment:

Unknown said...

Sudokun ystävänä ihastuin heti Calcudokuun. Tuo olisi aivan mahtava myös opetuksessa. Pitää pistää sana kiertämään! Millä ohjelmalla muuten teit opetusvideon?

Minulle tuli muuten sama tunne muiden kirjoitusten muokkaamisen suhteen. On jotenkin todella vaikeaa mennä toisten kirjoittamiin juttuihin muokkaamaan. Olisiko tuo arvelusi suomalaisen kasvatuksen vaikutuksesta totta? Wikipuolella on kyllä aika paljon sellaisia todella keskeneräisiä juttuja, joissa kynnys voisi olla matalammalla...